nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti   Thu Oct 01, 2009 8:09 pm

Pantang Larang:

1. Jangan cuba membuat perubahan terlalu besar & drastik. Jika anda berharap mendapatkan hasil yg terlalu besar & terlalu cepat, percayalah, anda akan kecewa.

2. Tempatkan pola pemikiran yg sederhana dalam perubahan yg cuba anda lakukan. Cara ini akan mengurangi rasa keterpaksaan & mampu memotivasikan anda dalam waktu yg cukup lama.

3. Pastikan keadaan tubuh anda. Adakah anda tergolong dalam kumpluan 'underweight'? 'normal'? ataupun 'overweight'? Dari situ anda akan mengetahui samada anda perlu menurunkan berat badan ataupun tidak.

4. Perhatikan amalan pemakanan & aktiviti fizikal anda. Imbas kembali apa yg anda makan setiap hari agar dapat mengetahui pola makan & jumlah kalori yg anda ambil mahupun yg keluar dari tubuh anda.

5. Disiplin diri sendiri & ikut jadual pemakanan yg telah anda buat. (Lebih baik jika anda berunding terlebih dahulu dengan doktor peribadi untuk menetapkan cara @ pola makan terbaik).

Syarat Pemakanan:

Pola pemakanan yg tidak sihat adalah pencetus 'trend' berat badan berlebihan di Amerika. Statistik menunjukkan masyarakat Amerika masa kini mengambil 23 peratus gula lebih banyak dibandingkan tahun 1970. Minuman ringan merupakan sumber utama bahan makanan yg banyak mengandungi gula namun sangat digemari oleh masyarakat di sana. Pada tahun 2000, pengambilan lemak jauh lebih banyak jika dibandingkan pada tahun 1970 iaitu meningkat lebih dari 24 peratus. Ini belum lagi ditambah dengan bahan makanan lain yg diambil secara berlebihan. Berdasarkan fakta & statistik tersebut, terdapat banyak nasihat2 yg disebarkan tentang cara @ pola makan yg lebih baik spt:

1. Makanlah di satu tempat yg tetap (di meja makan). Bukan ketika sambil menonton @ ketika melayan panggilan di telefon.

2. Alihkan terus pinggan jika anda sudah kenyang & jangan menunggu hingga perut benar2 penuh untuk berhenti makan.

3. Makanlah kerana benar2 lapar, bukan kerana anda berasa bosan @ tertekan. Jika membeli belah, jangan biarkan perut kosong sehingga memaksa anda makan lebih dari biasa.

4. Pilihlah jenis minuman yg tidak banyak mengandungi kalori spt soda diet, air putih, @ segelas susu rendah lemak.

5. Bagi anda yg sudah terbiasa dgn makanan2 yg manis, cuab ganti gula anda dgn gula campuran @ pemanis rendah kalori. Pastikan pemanis itu sesuai dgn keperluan anda.

6. Cubalah menggantikan roti tawar dengan roti gandum & beras putih dengan beras perang, ayam goreng dgn ayam panggang @ kukus, air manis dgn jus buah segar, & kentang besar ukuran besar dgn kentang goreng ukuran yg lebih kecil.
Back to top Go down
intan az



Posts : 2
Join date : 2011-01-29

PostSubject: Re: 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti   Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

http://intan-fiber.blogspot.com

kurangkan berat badan tanpa berlapar
Back to top Go down
 
5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Syarat jadi sponsor
» Bagaimana Import Ikan dari Luar Negeri?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Info dan Tips :: Kesihatan-
Jump to:  
Private forum on Forumotion | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Free forum