nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 Pakaian Halal Tetapi Haram

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 12:41 am

HARI ini nak pakai baju mana ya? Ini soalan yang kita biasa tanya diri kita jika nak keluar bekerja, membeli-belah, menziarahi seseorang dan majlis tertentu, sama ada lelaki atau perempuan, remaja atau yang berusia.

Biasanya kita memilih pakaian yang paling kita suka. Dalam Islam ketika memilih pakaian, kita ada identiti tersendiri.

Semuanya kena ambil kira, soal fiqah dan syariat. Sebab pakaian yang kita pakai sangat kuat terikat dengan keyakinan dan iman dalam hati kita. Malah, pakaian adalah lambang keimanan.

Sebabnya Allah sudah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar) cara demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik) maka dengan ini mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi." (al-Ahzab: 59)

Rupanya soal pakaian ada disebut kod dan etikanya dan panduan ini mesti diikuti semua Muslimah.

Berpakaian tak boleh ikut suka kita saja sebab kita hamba Tuhan. Sebagai hamba kena ikut tauke dan kalau tidak ikut juga dah kira lawan tauke.

Kali ini saya ingin menyentuh mengenai pakaian remaja yang nampaknya sudah tidak mengikut kod dan etika al-Quran.

Adik-adik remaja di luar sana sudah tidak menghiraukan lagi halal haram dalam pemakaian, asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini.

Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai juga di kalangan remaja kita yang berpakaian '2H' iaitu 'Halal' tetapi 'Haram'.

Ini amat ketara jika kita perhatikan di sekeliling kita, ramai remaja yang bertudung. Apabila sekali lihat, memang nampak mereka menutup aurat.

Bagaimanapun, jika diperhatikan, ramai di kalangan mereka yang berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek. Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor dan popular di kalangan remaja bertudung.



Suatu ketika dahulu, pakaian sedemikian begitu mengaibkan dan memalukan, namun kini seolah-olah ia menjadi pakaian yang dialu-alukan.

Mana tidaknya, pakaian sedemikian banyak bersangkutan dan berampaian di gedung pakaian di negara kita ini. Pelbagai fesyen baru hadir bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Terdapat juga pakaian bersaiz kecil sehingga tidak keterlaluan jika kita katakan sekarang begitu sukar untuk membezakan antara pakaian kanak-kanak dan remaja.

Sebilangan daripada remaja kita juga lupa atau tidak tahu jantina mereka sendiri sehingga si lelaki memakai pakaian perempuan, sementara perempuan pula sebaliknya.

Ustaz harap adik-adik remaja berhentilah daripada kebiasaan ini kerana dilaknat Allah. Ini jelas dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki."

Ada pula yang berkata: "Berpakaian menutup aurat dan bertudung, nanti tak cantik." Siapa kata tak cantik kalau bertudung, bahkan kelihatan manis, beradab, bersih dan ada gaya tersendiri, sekali gus membezakan antara Muslimah dan bukan Islam.

Ada pula yang berkata, rambut adalah 'mahkota', jadi kenalah tunjuk. Kata-kata itu sangat tidak betul kerana jika rambut mahkota, kenalah simpan baik-baik.

Mengapa kena simpan? Ini kerana raja dan permaisuri pun hanya pakai mahkota di tempat tertentu saja, tak dibawanya ke pasar, kelab malam, padang dan lain-lain tempat, malah di tempat tertentu dan orang tertentu sahaja.

Tunjuklah mahkota itu pada suami tercinta sahaja, bukannya dikongsi dengan orang lain.

Ada pula yang berkata 'ikut fesyen moden dengan seksi dan terdedah senang pikat lelaki dan dapat kekasih.'

Aduhai remaja, jangan rendahkan martabat kita sebab bimbang nanti lelaki akan mempermainkan anda. Kerap berlaku kes 'dapat manis sepah dibuang' iaitu jadi bahan seronok saja.

Kalau dapat kahwin pun tak lama putus di tengah jalan. Rumah tangga dibina akhirnya tinggal tangga sahaja. Ingatlah, pakaian ahli syurga ialah menutup aurat.
Back to top Go down
[???]
Owner
Owner


Posts : 355
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 12:43 am

thanks edy..
tapi edy kenapa pic yg ko beri ini
mcm boleh merangsangkn nafsu wan sahaja!
wakakakakakakka
Back to top Go down
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 12:45 am

[???] wrote:
thanks edy..
tapi edy kenapa pic yg ko beri ini
mcm boleh merangsangkn nafsu wan sahaja!
wakakakakakakka


aaku dah agak wan naik ss..
tu sebab aku post gambar macam nie..
wakakakakakakakakakakakkaa
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 12:51 am

betul tu kalo pakai tudung tp ketat2 bek takyah pakai tudung kan
erk...pasni mmg dyla dh stat nak pakai tudung dah
nak pakai jubah skali hehe

_________________


I don't wish to be everything to everyone, but I would like to be something to someone.
We are not the same persons this year as last; nor are those we love. It is a happy chance if we, changing, continue to love a changed person.

Back to top Go down
Laksamana Sunan
Moderator
Moderator


Posts : 714
Join date : 2009-09-27
Age : 29
Location : dalam jasad manusia

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 12:53 am

wahahahha..asal aku lak yg kena.... Bingung

_________________

MATI ITU PASTI.....HIDUP INSYAALLAH


Apabila hujan turun..
Melimpah lah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk..
tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas
melangkah ke hujung..


"....Awan..
Kalau dapat dicapai
maka saktilah hamba.."



Back to top Go down
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 1:46 am

Entah
Back to top Go down
mr. O
Anbu
Anbu


Posts : 266
Join date : 2009-09-28
Age : 26
Location : Consortium Blue Dream

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 3:13 am

cik dalyla wrote:
betul tu kalo pakai tudung tp ketat2 bek takyah pakai tudung kan
erk...pasni mmg dyla dh stat nak pakai tudung dah
nak pakai jubah skali hehe

tapi dlm gmbr pakai topi tue...
Back to top Go down
http://resurrectionoffaizan.blogspot.com/
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 3:17 am

hehe belum lancarkan lagi r mr o
tgh nak betul2 ikhlas skang ni ;p

_________________


I don't wish to be everything to everyone, but I would like to be something to someone.
We are not the same persons this year as last; nor are those we love. It is a happy chance if we, changing, continue to love a changed person.

Back to top Go down
[???]
Owner
Owner


Posts : 355
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 3:24 am

cik dalyla wrote:
betul tu kalo pakai tudung tp ketat2 bek takyah pakai tudung kan
erk...pasni mmg dyla dh stat nak pakai tudung dah
nak pakai jubah skali hehe
xbole juga dyla...aurat rambut tu dosa dyla...
tentang baju itu mereka dengan tuhan...
apa yg allah kata haram tetap haram...kita x mampu berkata apa2.. Wink
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 3:28 am

[???] wrote:
cik dalyla wrote:
betul tu kalo pakai tudung tp ketat2 bek takyah pakai tudung kan
erk...pasni mmg dyla dh stat nak pakai tudung dah
nak pakai jubah skali hehe
xbole juga dyla...aurat rambut tu dosa dyla...
tentang baju itu mereka dengan tuhan...
apa yg allah kata haram tetap haram...kita x mampu berkata apa2.. Wink

erk tp org pakai tudung lagi sexy je tgk nye
dyla yg freehair pon tak suka pakai ketat gila cmtu isk2
so plak tgk gmbr di atas tu heheheheeh

_________________


I don't wish to be everything to everyone, but I would like to be something to someone.
We are not the same persons this year as last; nor are those we love. It is a happy chance if we, changing, continue to love a changed person.

Back to top Go down
ainD_Wunan
Anbu Senior
Anbu Senior


Posts : 603
Join date : 2009-10-01
Age : 59
Location : umah atas tanah di planet bumi

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 8:04 am

masih muhasabah diri
Back to top Go down
http://norezschan.blogspot.com
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Mon Nov 02, 2009 1:00 pm

berharap good
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Pakaian Halal Tetapi Haram   Today at 1:58 am

Back to top Go down
 
Pakaian Halal Tetapi Haram
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Is there such a thing as halal beer?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Arena Celoteh :: Chitchat 24 Hours-
Jump to:  
Create a forum on Forumotion | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Free forum