nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Sat Oct 31, 2009 6:40 pm

KUALA LUMPUR: Mulai 1 Januari tahun depan semua kenderaan penumpang berusia lebih 15 tahun diwajib membuat pemeriksaan tahunan di Puspakom sebagai syarat memperbaharui cukai jalan.

Peraturan itu yang dianggar membabitkan kira-kira sejuta kenderaan, adalah antara 18 langkah baru yang diperkenalkan dalam kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP) bagi meningkatkan daya saing industri automotif tempatan serta menawarkan kenderaan lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed, berkata keperluan pemeriksaan mandatori itu adalah langkah awal ke arah pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat Kenderaan (ELV).

"Kini terdapat 2.7 juta kenderaan penumpang berusia lebih 10 tahun di jalan raya. Berbanding negara lain, Malaysia memiliki kadar pelupusan kenderaan lama yang rendah dan purata usia kenderaan yang tinggi.

"Buat masa ini, kerajaan membuat keputusan bahawa kenderaan yang berusia lebih 15 tahun wajib melakukan pemeriksaan bagi memastikan ia selamat dan boleh digunakan. Bagaimanapun butiran terperinci masih belum diputuskan lagi," katanya pada sidang media selepas membentangkan dasar baru hasil kajian semula NAP di sini, semalam.

Difahamkan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) akan bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan untuk mewujudkan sistem pemeriksaan kenderaan yang lebih tersusun.



kalau inspection tak lulus.. kena beli kereta baru la. Tapi adakah langkah ini dapat mengurangkan kemalangan jalan raya? Mungkin la kot untuk kereta yang diaorang buat drift tu.

p/s : macam singapore pula, ingat kita rakyat malaysia kaya ker?
Back to top Go down
Redline360
Helper
Helper


Posts : 119
Join date : 2009-10-07

PostSubject: Re: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Sat Oct 31, 2009 9:48 pm

itu la bor.... dah mcm ni pulak jadi nya, lum cito g subsidi minyak ditarik balik. sebenarnya nampak mcm nak ikut stail sgpore sikit tapi tu lah, kita x boleh nak ikut cara sgpore tu... bukan semua org ada duit , dan bukan semua org pakai keta baru... adoiiiiiiiiiiiiiiiiii...

_________________
Back to top Go down
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Re: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Sat Oct 31, 2009 10:16 pm

Redline360 wrote:
itu la bor.... dah mcm ni pulak jadi nya, lum cito g subsidi minyak ditarik balik. sebenarnya nampak mcm nak ikut stail sgpore sikit tapi tu lah, kita x boleh nak ikut cara sgpore tu... bukan semua org ada duit , dan bukan semua org pakai keta baru... adoiiiiiiiiiiiiiiiiii...

ini kerja2 yahudi lah nie..

lepas nie bagaimana dgn penjual-penjual kereta terpakai?!?!?
kereta yang tua bangkak tu nak modified cantik pun kena juga kah?
isk isk ........ singapore lain la.. Dolllar.. kita?

Ringgit = bila RING je bunyi mengiGIT jari kita.
maksudnya : bila keluarkan (ring) duit saja, mesti pening (gigit) kita..

Singapore Amalkan 5 C
1. C = Card Credit
2. C = Car
3. C = Condominium
4. C = Cash
5. C = Career

Malaysia?
M = Miskin ramai lagi
A = Amalan rasuah ada lagi
L = Laluan pedagang luar diutamakan
A = Ada lagi Black Money, Black Market
Y = Yang pasti subsidi takda lagi
S = Selalunya Minyak jadi tanda tanya.
I = Itulah Inilah Globisasilah.. Apalah
A = Apapun kami tetapi setia jadi rakyat malaysia
Back to top Go down
[???]
Owner
Owner


Posts : 355
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Sun Nov 01, 2009 12:56 am

Satu keputusan baru yang sangat mendadak dan mengejutkan telah diputuskan oleh kerajaan,​berkenaan kenderaan yang berumur 15 tahun ke atas perlu memasuki PUSPAKOM setiap kali ingin menyambung cukai jalan..Satu dalil kezaliman kerajaan..Apa yang kerajaan fikir hanyalah untuk menambahkan pendapatan mereka dan juga kroni mereka.

Beruntunglah Mahathir dan kroni-kroninya yang memegang PROTON..Mereka langsung tidak memikirkan rakyat, lebih-lebih yang berpendapatan rendah.​.​Mungkin sebab kroni-kroni mereka semua berpendapatan tinggi.​.​Ermm.​.​Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Cubalah kita bayangkan betapa ramainya penduduk pedalaman yang kenderaan mereka hanya cukup-cukup syarat untuk berjalan sahaja.. Itu pun sudah dikira bagus kerana mereka masih lagi membayar cukai jalan.. Kenderaan mereka hanya digunakan sekali atau dua kali seminggu sahaja untuk ke pekan.. Katakanlah nilai kereta mereka rm500.. bila sampai masa nak masuk PUSPAKOM, mereka perlu kemaskini kereta mereka.. baiki brek, tukar tayar secondhand, tukar wiper, dan baiki apa-apa yang patut yang boleh mencecah sampai 2 3ratus.. test kali pertama,rm50.. tak lulus.. pastu gi baiki apa-apa yang patut lagi.. pastu test lagi, rm50 lagi.. tak lulus lagi, baiki lagi.. Biasa la kereta buruk.. pastu test lagi, baru lulus.. Tak mustahil kan, kalu sampai 2 3kali test? Sebab tujuan kerajaan bukan setakat nak hapuskan kenderaan lama dan bukan jugak setakat nak meningkatkan pengeluaran kenderaan malaysia, tetapi jugak nak menambahkan pendapatan negara.. Bila lepas PUSPAKOM, lega la sekejap si tuan kereta tadi.. Pastu teringat insuran plak..!! Alahai, lagi la parah.... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Dahlah mereka terpaksa mengabaikan rezeki mereka seharian.. Mana taknya,kalau tunggu giliran nak bayar cukai jalan pun kena tunggu berjam-jam, camana plak tunggu giliran nak test PUSPAKOM.. Kalu bayar cukai jalan perlu masa 2minit setiap orang (tak termasuk yang bayar di pejabat pos, melalui wakil insuran dan sebagainya), takkan test PUSPAKOM boleh cepat daripada itu.. Jumlah yang masuk PUSPAKOM sama ramai dengan pengguna yang bayar cukai jalan tiap-tiap hari.. Bezanya PUSPAKOM SATU SAHAJA, ORANG YANG BAYAR CUKAI JALAN DI MERATA-RATA TEMPAT DAN BERBAGAI-BAGAI ALTERNATIF.. Alahaii... Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

Nak tukar kereta baru pun,ribet yang diberi hanya rm5000.. Pastu bulan-bulan camana plak nak bayar? Bukannya ada slip gaji nak buat loan.. dan bukan jugak ada kereta baru yang harga dalam 6, 7ribu.. Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..

KIta boleh lihat kesan dari keputusan yang kerajaan buat tak lama lagi.. Orang-orang kampung yang TIDAK BODOH akan bersungut, penjual-​penjual kenderaan terpakai akan bersungut, tokey-tokey kedai potong akan bersungut.. Keputusan ini akan buatkan bisnes mereka lingkup.. Bayangkanlah dengan modal mereka yang beratus-ratus ribu dan ada yang sampai berjuta-juta, tak mustahil mereka akan mengamuk.. Kebanyakan mereka adalah kaum Cina, dan orang Cina memang terkenal dengan hidup bersatu padu.. Bayangkan kalu orang Cina boikot,​tidakkah ekonomi malaysia akan lingkup?? Cubalah fikirkan wahai pemimpin-​pemimpin dan pengampu-​pengampu.​.​ Kesiannya rakyat yang berpendapatan rendah..


ni semua bukan aku tls...
aku dapat dari 1 blogspot..
aku terlupa link dia
Back to top Go down
uosɹǝdpǝɹıdxǝ
Anbu
Anbu


Posts : 362
Join date : 2009-10-25

PostSubject: Re: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Sun Nov 01, 2009 9:59 am

parah memang parah!
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?   Today at 3:19 am

Back to top Go down
 
Kereta Tua Kena Pemeriksaan PUSPAKOM?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Cara mudah merawat discus
» Penyakit yang biasa menyerang ikan hias & cara pengobatannya

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Arena Celoteh :: Automotif-
Jump to:  
Make a forum | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Create a forum on Forumotion