nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 Mari2 bersenam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Laksamana Sunan
Moderator
Moderator


Posts : 714
Join date : 2009-09-27
Age : 29
Location : dalam jasad manusia

PostSubject: Mari2 bersenam   Mon Oct 19, 2009 2:37 pm

Bersenam wajib

Credited to harian metro.
Bersama Dr Haizal Haron Kamar


GAYA hidup sedentari atau tidak aktif adalah satu daripada faktor risiko untuk mendapat penyakit jantung koronari, pembunuh nombor satu di Malaysia dan di kebanyakan negara di dunia.

Individu yang mengamalkan gaya hidup begini berisiko 30 hingga 50 peratus lebih tinggi untuk mengalami hipertensi atau tekanan darah tinggi yang menjadi antara penyebab utama strok, kegagalan buah pinggang dan kerosakan mata.

Boleh dikatakan setiap hari kita mendengar saranan untuk mengamalkan gaya hidup aktif.

Walaupun saranan ini dilihat lebih mudah diucap daripada dilaksanakan, kita perlu berusaha melakukannya kerana ia terbukti kaedah paling berkesan untuk menjaga kesihatan jantung dan mengekalkan kesejahteraan secara keseluruhan.

Bagaimana senaman boleh membantu kesihatan jantung?

Senaman membantu jantung melalui beberapa cara iaitu:


Seperti otot-otot lain, senaman boleh membuat jantung menjadi lebih kuat dengan keupayaan mengepam lebih banyak darah bagi setiap denyutan. Kadar denyutan jantung ketika rehat lebih perlahan dari biasa kerana jantung tidak perlu bekerja keras untuk mengepam darah.

Senaman membantu mengekalkan keanjalan arteri. Ini membolehkan kelancaran aliran darah lantas mengekalkan tekanan darah yang normal. Proses ini berlaku walaupun usia meningkat tua.

Senaman boleh memperbaiki profil kandungan lemak darah badan. Selain mengurangkan kolesterol-LDL atau ‘kolesterol tidak baik’, ia secara langsung membantu meninggikan paras kolesterol-HDL atau juga dikenali sebagai ‘kolesterol baik’. Berat badan juga boleh dikurang dan dikawal melalui aktiviti senaman untuk pesakit yang ada masalah obesiti. Kandungan kolesterol tidak normal berserta obesiti antara dua faktor utama penyakit jantung koronari.

Apakah senaman yang baik untuk jantung?

Senaman kardiovaskular atau aerobik adalah senaman yang membabitkan kumpulan otot besar. Aktiviti fizikal sebegini memperkuatkan jantung dan paru-paru sambil meningkatkan kemampuan badan menggunakan oksigen.

Jika dilakukan dengan kerap, senaman aerobik boleh merendahkan kelajuan denyutan jantung dan tekanan darah serta memperbaiki sistem pernafasan.

Contoh senaman aerobik ialah berjalan laju, berlari, berbasikal, berenang, berkasut roda, menari dan mendayung sampan. Senaman aerobik ini harus dilakukan berterusan lebih kurang 30 minit, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

Namun beberapa kajian mendapati, untuk mendapat perlindungan jantung, yang penting bukan jangkamasa senaman yang panjang tetapi jumlah tenaga digunakan setiap hari. Ini bermakna, seseorang itu boleh bersenam dengan melakukan aktiviti cergas untuk tempoh pendek beberapa kali sehari.

Mengapa masih ramai tidak bersenam?

Ramai tahu senaman itu baik bukan saja untuk jantung tetapi juga kesihatan secara umumnya. Namun, kajian mendapati hanya satu daripada 10 orang dewasa bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu seperti disyorkan. Kenapa perkara ini berlaku?

Mengikut kajian, ketiadaan masa kerana kesibukan kerja menjadi sebab utama aktiviti senaman diabaikan, diikuti alasan mengatakan mereka mendapat cukup aktiviti fizikal ketika di rumah atau tempat kerja.

Alasan lain yang sering diberi ialah aktiviti senaman membosankan, terlalu tua atau cepat penat. Ada juga yang berpendapat senaman tidak penting!

Sebenarnya, badan manusia dicipta untuk bergerak. Tiada alasan yang tidak membolehkan kita bersenam, kecuali anda ada masalah kesihatan dan doktor menasihatkan supaya tidak bersenam.

Namun, jenis penyakit yang dilarang bersenam sangat sedikit, malah pesakit yang ada masalah lemah jantung juga disyorkan bersenam mengikut program khusus untuk mereka.

Pesakit yang menjalani pembedahan jantung juga dinasihatkan bersenam sebaik keluar dari unit penjagaan rapi. Pada hari pertama, mereka disaran bersenam di atas katil dengan menggerakkan anggota badan, diikuti berjalan keliling katil pada hari kedua.

Pesakit yang diserang strok juga perlu menjalani latihan fisioterapi iaitu senaman khusus untuk cepat pulih. Lebih cepat pesakit menjalani latihan fisioterapi, terutama dalam beberapa bulan pertama selepas serangan, kesan pemulihan jauh lebih baik.

Luangkan masa 30 minit sehari untuk bersenam. Banyak masalah kesihatan terjadi kerana ramai memikirkan senaman tidak penting dan hanya melakukannya ‘jika ada masa’.

Ini sikap yang tidak sihat dan patut diubah kerana senaman adalah ‘resipi wajib’ untuk sihat. Sebarang masalah mengenai jantung atau gaya hidup boleh e-mel ke ruangan ini atau

_________________

MATI ITU PASTI.....HIDUP INSYAALLAH


Apabila hujan turun..
Melimpah lah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk..
tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas
melangkah ke hujung..


"....Awan..
Kalau dapat dicapai
maka saktilah hamba.."



Back to top Go down
 
Mari2 bersenam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Info dan Tips :: Kesihatan-
Jump to:  
Free forum | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Free forum