nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 Kerap guna telefon bimbit jejas sperma

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Laksamana Sunan
Moderator
Moderator


Posts : 714
Join date : 2009-09-27
Age : 29
Location : dalam jasad manusia

PostSubject: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 2:07 pm

Kerap guna telefon bimbit jejas sperma
Selamat membaca..........




NEW YORK: Lelaki yang menghabiskan masa berjam-jam menggunakan telefon bimbit setiap hari mungkin menjejaskan mutu spermanya, menurut hasil kajian awal tiga penyelidikan.

Dalam kajian ke atas 361 lelaki yang ditemui di klinik masalah kesuburan, penyelidik di Klinik Cleveland menemui kaitan antara penggunaan telefon bimbit pesakit dan kualiti sperma mereka.

Secara umum, lelaki yang lebih banyak menghabiskan masa menggunakan telefon bimbit setiap hari, lebih rendah jumlah sperma mereka dan lebih besar peratusan sperma tidak normal.

Penemuan itu, yang diterbitkan dalam jurnal Kesuburan dan Kemandulan, menambah persoalan mengenai kesan potensi kesihatan terhadap telefon bimbit dan peralatan tanpa wayar lain. Sesetengah kajian, misalnya, mengaitkan penggunaan jangka masa panjang telefon bimbit dengan risiko lebih tinggi ketumbuhan otak, walaupun banyak kajian lain tidak menemui kaitan seperti itu.

Kebimbangan lain ialah, tenaga elektromagnetik yang dikeluarkan dari telefon bimbit mungkin secara teorinya membahayakan tisu badan - dengan memusnahkan DNA.

Namun, penemuan baru tidak membuktikan telefon bimbit boleh memusnahkan sperma, menurut penyelidikan itu.

“Keputusan kami menunjukkan kaitan rapat penggunaan telefon bimbit dengan penurunan kualiti air mani. Namun, ia tidak membuktikan punca dan kesan terhadap sesuatu perhubungan,” kata ketua penyelidik Ashok Agarwal kepada Reuters Health.

Beliau dan rakannya membuktikan penemuan mereka berdasarkan sampel air mani daripada 361 lelaki yang datang ke klinik kesuburan mereka dalam tempoh setahun. Semua lelaki terbabit disoal mengenai tabiat penggunaan telefon bimbit mereka.

Secara umum, penyelidik mendapati, jumlah sperma dan kualitinya semakin berkurangan dengan tambahan jumlah jam penggunaan telefon bimbit harian.

Lelaki yang mengatakan mereka menggunakan telefon bimbit lebih empat jam sehari mempunyai jumlah sperma purata terendah dan paling sedikit sperma sihat. – Reuters

_________________

MATI ITU PASTI.....HIDUP INSYAALLAH


Apabila hujan turun..
Melimpah lah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk..
tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas
melangkah ke hujung..


"....Awan..
Kalau dapat dicapai
maka saktilah hamba.."



Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 2:26 pm

SS lagi~
haa wan ngan mie kan ske tepon antara satu sama len..hehehe habis aaaaa
Back to top Go down
neofairy
Admin
Admin


Posts : 527
Join date : 2009-09-27
Age : 106
Location : Holy Land, Jurusalem

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 3:12 pm

jagalah sperma anda untuk masa hadapan..

_________________

We Are Happy Family!

Back to top Go down
ainD_Wunan
Anbu Senior
Anbu Senior


Posts : 603
Join date : 2009-10-01
Age : 59
Location : umah atas tanah di planet bumi

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 3:41 pm

biar betul ni...
Back to top Go down
http://norezschan.blogspot.com
[???]
Owner
Owner


Posts : 355
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 3:53 pm

4 jam lebih????? biar betol nie...
lepas nie x mau cakap telefon arr..main ym kew email kew
wakaakkaka..nice info
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 3:55 pm

haha lepas ni time dlm chatbox, mr u takleh r away "jap2 ada call"
wakakaka
Back to top Go down
[???]
Owner
Owner


Posts : 355
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 4:05 pm

wakakaka..lepas nie kalau sapa2 kol aku kena wt bodo saja arrr
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 5:31 pm

neofairy wrote:
jagalah sperma anda untuk masa hadapan..

tu dia...pesanan dari pakar SS..wahahahaha
Back to top Go down
Morpheus_d_vai
Helper
Helper


Posts : 169
Join date : 2009-10-09
Location : tepi divaider

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Mon Oct 19, 2009 5:42 pm

ramai gak pakar ss kat fourm ni rupenye....
wakakakaka...............

_________________
TERUSKAN PERJUANGAN YANG BELUM SELESAI...

WHY NOT GET PAID TO LEAVE A COMMENT?--->youthsays
Back to top Go down
http://rajalawakjenaka.blogspot.com
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Tue Oct 20, 2009 3:05 am

Morpheus_d_vai wrote:
ramai gak pakar ss kat fourm ni rupenye....
wakakakaka...............

tp tetap xleh lawan peiry la..tahap dia jauh memisahkan kami..wafi ss teragung!!
Back to top Go down
neofairy
Admin
Admin


Posts : 527
Join date : 2009-09-27
Age : 106
Location : Holy Land, Jurusalem

PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Tue Oct 20, 2009 6:52 pm

hahaha. wassaappp lagenda ss aka pirate...

_________________

We Are Happy Family!

Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Kerap guna telefon bimbit jejas sperma   Today at 9:42 pm

Back to top Go down
 
Kerap guna telefon bimbit jejas sperma
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Info dan Tips :: Kesihatan-
Jump to:  
Forumotion.com | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Free forum