nostalgia ®
sila register untuk mendapatkan kepuasaan yang tiada tandingan...bersama nostalgia!!


Nostalgia Community 2009-2010 ®
 
HomeCalendarFAQRegisterLog in
Free Our Mind
Mari Bersama-sama Dalam Dalam Perjuangan Jihad Cyber
Free Our Mind Crew © 2009
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» org pro nak masuk
by just smile Thu Dec 13, 2012 12:42 pm

» How To hack Streamyx Account
by just smile Wed Dec 12, 2012 10:24 am

» IZ FIBER menyelesaikan masalah sembelit, berat badan dan perut buncit
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:28 pm

» 5 Pantang Larang & 6 Syarat Pemakanan Elak Obesiti
by intan az Sat Jan 29, 2011 7:26 pm

» Del Toro: Hari Pertamaku di Nostalgia Community! Sila beri tunjuk ajar...huhu!
by Ran Del Toro Thu Nov 18, 2010 7:17 am

» Internet Paling Laju Di Dunia!-40GBps
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sun Nov 14, 2010 10:48 pm

» mama jaapar is here nokss....
by Ran Del Toro Sat Sep 11, 2010 10:07 am

» Mari Berbalas Pantun
by unknow Sun Aug 08, 2010 11:06 pm

» SMS FREE (Untuk Celcom)
by unknow Sun Aug 08, 2010 10:24 pm

» mana sume org
by uosɹǝdpǝɹıdxǝ Sat Jul 10, 2010 5:05 pm

» Kalau terjumpa atau ternampak hantu, apa nak buat?
by noname Sun Apr 11, 2010 8:22 pm

» Berkumpul semula di Nostalgia...
by noname Sun Apr 11, 2010 8:19 pm

» Jin Takut Pada Minyak Wangi...??
by Laksamana Sunan Tue Mar 30, 2010 1:47 am

» Buzz That RapidShare Wait Limit
by mr. O Tue Mar 16, 2010 5:31 am

» salam 1 malaysia
by bridex Fri Mar 05, 2010 5:01 pm

» Duduk Lama Depan Komputer Boleh Bawa Maut.
by noname Mon Feb 08, 2010 11:22 pm

» diari korang
by Laksamana Sunan Sat Feb 06, 2010 11:40 pm

» Mozilla Firefox shortcut keys
by waja Tue Jan 19, 2010 11:33 am

» Cara2 mencantikan PC anda..
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

» Cara lajukan capaian internet
by Redline360 Wed Jan 13, 2010 10:35 pm

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 322 on Sun Jan 17, 2010 11:19 pm

Share | 
 

 Bagaimana Memilih Lelaki

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Laksamana Sunan
Moderator
Moderator


Posts : 714
Join date : 2009-09-27
Age : 29
Location : dalam jasad manusia

PostSubject: Bagaimana Memilih Lelaki   Fri Oct 09, 2009 7:47 pm

Memilih lelaki untuk dijadikan pasangan hidup bukan semudah memilih baju untuk hadir majlis hari jadi. Jika baju, tak suka yang itu, pilih saja yang ini. Kalau warnanya seperti tidak match, pilih saja warna yang lain.


Bagaimana hendak mengenal lelaki yang sesuai, baik dan serasi? Persoalan ini memang patut menghantui setiap orang sebab tersalah pilih, hidup akan menjadi amat tidak selesa. Macam-macam perkara boleh ditimbulkan oleh sang lelaki, tatkala dia sudah pun bergelar suami. Tidak semudah menukar baju jika ingin lari darinya. Malah dia bagaikan baju plastik yang melekat di badan.


Jika anda mendapat lelaki yang okey segala segi, anda sangat beruntung. Hidup anda akan terpenuh dengan keindahan dan kenikmatan. Tetapi jika anda mendapat lelaki yang tidak okey segala segi, ibarat anda telah menghampiri neraka dunia?.


Apa kriteria yang boleh anda pegang apabila memilih lelaki:

1.
Bagaimana agamanya
Jika dia nyata mengabaikan kewajibannya sebagai manusia yang beragama, (terutama sembahyang fardu), usahlah harapkan sesuatu yang menarik daripadanya. Mungkin dia kaya dan penyayang serta boleh memberikan semuanya, tetapi tanpa haluan menuju ketuhanan, dia bukanlah pilihan terbaik.


Betul, bukan semua lelaki yang sembahyang itu baik, tetapi sekurang-kurangnya haluan pimpinannya jelas. Agama diturunkan untuk memantau kehidupan manusia, maka manusia perlu menerima pantauan itu untuk selamat. Dalam soal ini tiada siapa terkecuali.


2.
Bagaimana dia melayani ibu bapanya
Seorang lelaki yang bertanggungjawab adalah seorang yang tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya terhadap ibu dan bapanya. Anda boleh lihat dengan jelas akan hal ini. Jika dia menangguhkan pulang ke kampung semata-mata untuk anda, dia bukanlah seorang family man, lantas bukanlah calon terbaik untuk menepati ciri-ciri lelaki pilihan.


Seorang lelaki yang mengambil berat ibu dan ayahnya adalah seorang yang boleh diharap.


3.
Bagaimana dia berkelakuan sewaktu bersama anda
Jika dia demand beberapa hal yang tidak munasabah dan ?tidak boleh? sebelum masanya, dia bukanlah lelaki yang terbaik. Cinta tidak perlu dibuktikan dengan perlakuan-perlakuan sumbang yang membawa kemurkaan TUHAN. Ramai wanita silap dalam menafsirkan pengorbanan cinta. Berkorbanlah untuk mendapatkan cinta yang sejati, tetapi tidak usah hingga terkorban diri.


Ingat, wanita ibarat rama-rama, selagi warna sayapnya tidak terurai, selagi itulah dia diminati dan disayangi.


4.
Bagaimana keluarga melayaninya
Jika boleh dapatkanlah latarbelakang keluarganya. Keluarga yang rosak dan porak peranda biasanya terdiri daripada ahli yang rosak dan juga porak peranda. Perhati juga bagaimana keluarga melayaninya. Jika keluarga baik terhadapnya, itu menandakan dia baik terhadap keluarga.


5.
Siapa sahabatnya
Untuk mengenali dia lihatlah siapa sahabatnya. Sahabatnya adalah cermin untuk dirinya. Jika sahabat-sahabatnya adalah mereka yang baik budi pekerti serta boleh diharap, dia juga sama. Sebaliknya jika dia hanya bergaul dengan orang yang rosak akhlak, dia juga mungkin tidak terkecuali.


6.
Apakah kegiatan hidupnya
Lantaran jika dialah pilihan anda dan putus untuk mengakhiri hubungan itu dengan perkahwinan, usah ambil mudah tentang aktiviti hidupnya, maksud saya pekerjaan serta kegemaran serta wawasannya. Ini penting sekali sebab corak kehidupan akan ditentukan oleh apa kegiatan hidupnya serta apa kegemarannya juga apa wawasannya.


Pastikan dia mempunyai pekerjaan, tidak semestinya makan gaji, perniagaan juga baik. Pertanian, perladangan, penternakan dan juga perikanan juga baik. Semua itu bidang pekerjaan yang mulia. Ramai orang tidak kisah dengan bidang pekerjaan teman lelakinya sewaktu di alam percintaan, kemudian menanggung derita setelah berkahwin apabila mengetahui sebenarnya dia tiada pekerjaan, pemalas bahkan penagih dadah. Sukailah dia dan sukailah pekerjaannya, selagi halal, adalah mulia di sisi ALLAH.


7.
Lihatlah diri anda sendiri
Lihatlah diri anda sendiri. Bagaimana lelaki yang anda inginkan begitulah diri anda sebenarnya. Jika anda memiliki akhlak yang baik, dia semestinya juga begitu. Jarang orang yang tidak sama peribadi boleh menjalin hubungan intim dan penuh persefahaman.


Mengenali lelaki adalah cabaran utama wanita dalam langkah pertama membina cinta. Mengenali peribadi dan psikologi lelaki pula adalah langkah tuntas menuju kebahagiaan dan kecemerlangan keluarga setelah berkahwin. Lelaki bagaimanakah yang anda inginkan? Pilih, kemudian tafsir, renung dan fikir, usah suka, terus ambil kemudian kahwin lalu menderita.

_________________

MATI ITU PASTI.....HIDUP INSYAALLAH


Apabila hujan turun..
Melimpah lah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk..
tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas
melangkah ke hujung..


"....Awan..
Kalau dapat dicapai
maka saktilah hamba.."



Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Fri Oct 09, 2009 9:11 pm

alamak byk nye syarat
makin lama lah amik masa nk pilih lelaki kekekeek
Back to top Go down
Laksamana Sunan
Moderator
Moderator


Posts : 714
Join date : 2009-09-27
Age : 29
Location : dalam jasad manusia

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Fri Oct 09, 2009 9:16 pm

nasib baik 7 je syarat2nye....kalau terletak 20 syarat2 td ,maunye smpai keveteranan aaa awk x kawen2 agaknye..wakakakakka

_________________

MATI ITU PASTI.....HIDUP INSYAALLAH


Apabila hujan turun..
Melimpah lah air dari perbukitan
Aliran menujah ke batu
melekuk..
tanda waktu beralih
Seiring nyawa menghanyut usia
Sejalan nafas
melangkah ke hujung..


"....Awan..
Kalau dapat dicapai
maka saktilah hamba.."



Back to top Go down
Redline360
Helper
Helper


Posts : 119
Join date : 2009-10-07

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Fri Oct 09, 2009 11:06 pm

jodoh x kan dtg kalau x di cari... semua adalah ketentuan Illahi....
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 2:31 am

jodoh takkan ke mana..kata orang2 tua..
Back to top Go down
mr. O
Anbu
Anbu


Posts : 266
Join date : 2009-09-28
Age : 26
Location : Consortium Blue Dream

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 5:28 am

panda wrote:
alamak byk nye syarat
makin lama lah amik masa nk pilih lelaki kekekeek

takpe...
aku setia menunggu...
asalkn ko tukar spesis ko jadi kucing betina..
muahaha...
wakakaka...
Back to top Go down
http://resurrectionoffaizan.blogspot.com/
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 6:41 am

pergh mana boley
da jd panda ni hak3
kelahiran semula baru jd kucing betina
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 7:49 am

wahhh...panda menjadi rebutan kucing...yg menjadi persoalan skang ni bleh ke kucing mengangkat panda masuk dlm bilik nanti (biler dah kahwin) ???
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 7:59 am

haaaahaaaaahahaahaha
pirate ayat tak leh blah hahaha
malu den isk2
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 8:02 am

jgn malu dan segannnnnnn....angkat jer..wahahahahaha!!!
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 8:04 am

ergghhhhh tiiiidaaaaaaakkkkkkkkkkkkkk
rela jd panda kesepian drp kawen ngan kucing wakakakaka
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 8:13 am

pe barang sepi2 ni..hehehehehe..

p/s: kul9 satgi nak dating dgn N1N1 hehehehe
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 8:20 am

fuyoooooohhhhhhhhhhhhh
dating di hari minggu r tu
jeles2
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 8:36 am

baru nk dating ni dyla..sebab bz sangat dating pon x sempat..huhuhuhuhu..
Back to top Go down
cik dalyla
Helper
Helper


Posts : 387
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 9:48 am

hahahaha best2
panda lak tak men r dating2 ni woooooo
tunggu da kawen baru dating hahahaha
Back to top Go down
PiRaTe_KinG
Moderator
Moderator


Posts : 515
Join date : 2009-09-27

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 10:26 am

panda dating dlm sangkar panda je dhla..sambil makan buluh..hehehehe
Back to top Go down
ainD_Wunan
Anbu Senior
Anbu Senior


Posts : 603
Join date : 2009-10-01
Age : 59
Location : umah atas tanah di planet bumi

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 1:00 pm

sudah ketemu pilihan hati....alhamdulillah...
Back to top Go down
http://norezschan.blogspot.com
neofairy
Admin
Admin


Posts : 527
Join date : 2009-09-27
Age : 106
Location : Holy Land, Jurusalem

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 3:09 pm

mcm semua ada pada aku je.. wakakaka. melepas la si faira..

_________________

We Are Happy Family!

Back to top Go down
mr. O
Anbu
Anbu


Posts : 266
Join date : 2009-09-28
Age : 26
Location : Consortium Blue Dream

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 3:19 pm

panda wrote:
pergh mana boley
da jd panda ni hak3
kelahiran semula baru jd kucing betina

boleh lah...
skunk kan, zaman dah berubah, dunia dah maju...
aiseh...
Back to top Go down
http://resurrectionoffaizan.blogspot.com/
mr. O
Anbu
Anbu


Posts : 266
Join date : 2009-09-28
Age : 26
Location : Consortium Blue Dream

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 3:21 pm

PiRaTe_KinG wrote:
wahhh...panda menjadi rebutan kucing...yg menjadi persoalan skang ni bleh ke kucing mengangkat panda masuk dlm bilik nanti (biler dah kahwin) ???

Heh, aku kucing paling hebat tau antara kucing2 yang ada dalam dunia nih...
muahaha...
Back to top Go down
http://resurrectionoffaizan.blogspot.com/
mr. O
Anbu
Anbu


Posts : 266
Join date : 2009-09-28
Age : 26
Location : Consortium Blue Dream

PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Sat Oct 10, 2009 3:22 pm

PiRaTe_KinG wrote:
panda dating dlm sangkar panda je dhla..sambil makan buluh..hehehehe

tak lama lagi, dia akan dating dgn aku sambil makan whiskas...
Back to top Go down
http://resurrectionoffaizan.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana Memilih Lelaki   Today at 1:56 pm

Back to top Go down
 
Bagaimana Memilih Lelaki
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» CARA MEMILIH ANAKAN IKAN ARWANA
» Memilih Dan Memberi pakan ikan hias laut
» Sekilas tentang ikan guppy
» Bagaimana Import Ikan dari Luar Negeri?
» keindahan ikan Discus

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
nostalgia ® :: Info dan Tips :: Tentang Cinta-
Jump to:  
Forumotion.com | © phpBB | Free forum support | Contact | Report an abuse | Free forum